Training omgaan met agressie en vergroten van de weerbaarheid



De training omgaan met agressie en vergroten van de weerbaarheid is gericht op het vergroten van de persoonlijke weerbaarheid en het herkennen, voorkomen, benoemen en ombuigen van agressie en ongewenst gedrag.

Van agressie en geweld, tot ongewenste omgangsvormen als seksuele intimidatie, pesten en discrimineren. Tussen werknemers en klanten/bezoekers en/of tussen werknemers onderling.


17% van de werknemers (Bron: Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2023 in vogelvlucht) heeft te maken met ongewenste omgangsvormen en ruim 50% van het personeel  in de retail, de zorg, het onderwijs en het mkb heeft te maken met agressie en geweld. En dit percentage stijgt ieder jaar!


Wat zijn de mogelijke gevolgen?

- bang en onzeker zijn

- onveilig voelen  

- ziekteverzuim  

- burn-out

- ontslag

- arbeidsongeschikt


Gemiddeld kost een zieke medewerker u €250,- tot €300,- per dag

(bron mkbservicedesk.nl mei 2023).


Wat leveren onze trainingen op?


  • Een sociaal veiligere werkomgeving door het vergroten van de weerbaarheid en het bespreekbaar maken van ongewenst gedrag. Dit draagt bij aan meer werkplezier, hogere motivatie en loyaliteit, een lager verzuimpercentage en minder personeelsverloop. 
  • Medewerkers leren beter hun grenzen aan te geven en ongewenst gedrag beter bespreekbaar te maken.
  • Leidinggevenden krijgen inzicht om onveilige situaties beter te herkennen, bespreekbaar te maken, maar ook om de juiste nazorg in te zetten.



Het is uiteindelijk goed gegaan, maar heb ik het ook goed gedaan?


Met behulp van de trainingen vergroten medewerkers hun weerbaarheid in het omgaan met verbale en non-verbale agressie.


Het is gebleken dat medewerkers door trainingen beter kunnen inspelen op verbale en non-verbale agressie van anderen. Zij staan steviger in hun schoenen en hebben meer zelfvertrouwen om de situatie zonder verdere escalatie professioneel op te lossen .


Meer kennis en vaardigheden dragen bij aan een lager ziekteverzuim en medewerkers te behouden voor uw bedrijf.


Een win-win situatie voor medewerkers en werkgevers!


 Inhoud training sociale veiligheid


  • Herkennen van agressie en geweld d.m.v. praktijksituaties


  • Omgaan met A-B-C-D gedrag van klanten


  • Toepassen van verschillende interventiemethodes

 

  • Huisregels en wetgeving


  • Melden, registreren en analyseren van incidenten


  • Nazorg verlenen


  • Inzicht verkrijgen in je eigen gedrag

Wat anderen bedrijven zeggen over onze trainingen sociale veiligheid

BIDDINGHUIZEN


Door een prettige samenwerking hebben Jan Schuurhuis van Albert Heijn Biddinghuizen en Andy Bierlee een interactieve training klantbenadering 'Hoe omgaan met agressie en geweld' opgezet. Door het veranderende gedrag, in de huidige maatschappij en in veel voorkomende situaties, vond Jan Schuurhuis van de Albert Heijn in Biddinghuizen het tijd om zijn managers en teamleiders hier in te trainen.

In Andy Bierlee uit Dronten vond hij een ervaren docent en trainer op het gebied van sociale veiligheid. In goed overleg heeft Andy een op maat gemaakte training voor de managers en teamleiders in elkaar gezet. Hierbij is ingegaan op het (her)kennen van (ongewenst) gedrag, zowel verbaal als non-verbaal. Hoe herken je gedragsvormen en hoe kan of wil je hier mee om gaan. Ook zijn de teamleiders getraind d.m.v. rollenspelen met een collega van Andy.

"Door mogelijke situaties na te spelen heb ik ervaren hoe ik reageer, of de persoon tegenover mij verandert door mijn reactie. Deze training gaat mij wel helpen om nog beter te kunnen reageren en de klant te kunnen helpen waar nodig. Ook echt ongewenst gedrag durf ik hierdoor makkelijker te benaderen" aldus 1 van de teamleiders. De samenwerking van beide bedrijven is wederzijds goed bevallen en nodigt uit voor herhaling of een verdiepende training in de toekomst. Alle 20 deelnemers hebben een bewijs van deelname ontvangen.

WIERDEN


Jumbo Brinkman Wierden heeft recent via het bedrijf Rosec Security BV twee trainingsavonden over het onderwerp veiligheid gegeven. 

Andy Bierlee heeft op verzoek van Rosec Security BV deze uitgevoerd.

Omdat wij helaas merken dat de verbale en non-verbale agressie en het aantal winkeldiefstallen door klanten toeneemt vonden wij het nodig om ons personeel te trainen in deze onderwerpen.


Vooraf heeft Andy eerst persoonlijk contact opgenomen met mij om te vragen wat mijn exacte wensen waren en hierop de training aangepast.
Zo werd er extra aandacht en tijd besteed aan termen als visitatie, aanhouden na diefstal op heterdaad en herkennen en handelen bij agressie in de supermarkt.


Het was een aangename training, waarin niet alleen de theorie behandeld werd, maar er ook voorbeelden uit de praktijk werden beoefend en geëvalueerd.
Hierin functioneerde Andy als acteur. Voorbeelden en vragen van collega’s werden terplekke doorgenomen en zo hield iedereen zijn aandacht erbij en bleef de training interessant voor iedereen.

Ik ben dan ook zeer tevreden over het resultaat en zou het ook prettig vinden als Andy de volgende trainingen ook bij ons zou kunnen komen geven. Een echtte aanrader, omdat Andy zijn kennis en ervaring als docent mbo op de juiste manier inzet.

Nogmaals bedankt!

 

Carolien Mensink

Filiaal manager

Jumbo Brinkman Wierden